Ζημίες εμφανίζουν οι εταιρίες στοιχημάτων σε Ισπανία και Γαλλία, των οποίων τα έσοδα πλέον φορολογούνται υπό το νέο καθεστώς που επιβάλλει η εκεί ρύθμιση του διαδικτυακού στοιχήματος. Προσπαθώντας να μετριάσουν τη ζημιά στις σχεδόν μη βιώσιμες για αυτές αγορές, οι εταιρίες περιορίζουν το κόστος της διαφήμισής τους. Λιγότερες διαφημίσεις, λιγότεροι χορηγοί ομάδων, λιγότερες δουλειές, λιγότερα έσοδα.

χρήματα-πετούν

Η Deloitte δημοσίευσε μια αναφορά προχθές για τις ζημίες (€72,5 εκατ.) που εμφανίζουν οι εταιρίες διαδικτυακού τζόγου στην Ισπανία τους πρώτους 12 μήνες της ρυθμισμένης Ισπανικής αγοράς διαδικτυακού στοιχήματος, ρίχνοντας την ευθύνη στο νέο Ισπανικό φόρο. Ο φόρος αυτός ισούται με το 25% των μεικτών εσόδων των εταιριών, ελαφρώς χαμηλότερος από το 30% επί των GGR που ισχύει στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά, η αναφορά της Deloitte χαρακτηρίζει το φόρο ως «υψηλό φορολογικό φορτίο» που καλούνται να επωμιστούν οι εταιρίες στοιχημάτων.

Η Jdigital που προσυπογράφει την αναφορά της Deloitte, προτείνει ως μία λύση τη μείωση του φόρου στο 10%. Η αναθεώρηση της μεγάλης φορολογίας θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες και δουλειές, αναφέρει και η Deloitte που συμφωνεί με την πρόταση.

Ωστόσο στα νούμερα της Deloitte απουσιάζουν τα 150 εκατ. ευρώ των αναδρομικών φόρων, που αναγκάστηκαν να καταβάλουν οι ξένες εταιρίες στοιχημάτων, προκειμένου να λάβουν την απαιτούμενη άδεια παροχής τυχερών παιγνίων στην Ισπανία. Η Betfair τότε δήλωσε πως δεν επρόκειτο να καταβάλει πάνω από 10 εκατ. ευρώ, μη προσφέροντας μάλιστα το προϊόν του ανταλλακτηρίου της στους Ισπανούς παίκτες αλλά δραστηριοποιούμενη αποκλειστικά ως sportsbook, ενώ Bwin και SportingBet πλήρωσαν 33 και 17,2 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Πώς επηρεάζει η ρύθμιση του διαδικτυακού στοιχήματος τη διαφήμιση των εταιριών;

Οι εταιρίες στοιχημάτων εμφάνισαν μεικτά έσοδα στην Ισπανία που αγγίζουν τα 234 εκατ. ευρώ (παραπλήσια με τα μεικτά έσοδα της Ελληνικής αγοράς πριν τη ρύθμισή της), τη στιγμή που στις ζημιές περιλαμβάνονται και τα 125 εκατ. ευρώ που δαπάνησαν οι εταιρίες σε διαφήμιση και marketing. Ένα μεγάλο σίγουρα ποσό που όμως δεν εκπλήσσει αφού είναι συνήθης πρακτική οι εταιρίες να δαπανούν μεγάλα ποσά σε διαφήμιση κατά τον πρώτο χρόνο δραστηριοποίησής τους σε μια νέα ρυθμισμένη αγορά, με στόχο τη μεγαλύτερη διείσδυσή τους στην αναδυόμενη αγορά.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της Γαλλίας, όπου η διαφημιστική δαπάνη των εταιριών στοιχημάτων μειώθηκε κατά 19% (59 εκατ. ευρώ) το 2012 σε σχέση με το 2011. Συνολικά οι εταιρίες ξόδεψαν 255 εκατομμύρια ευρώ σε διαφήμιση το 2012 στη Γαλλική αγορά, ή 37% των μεικτών τους εσόδων (697 εκατ. ευρώ) έναντι 47% του 2011 (672 εκατ. ευρώ). Κάτι που είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση των ζημιών των εταιριών στοιχημάτων στη Γαλλική αγορά πάνω από 50% (85 έναντι 183 εκατ. ευρώ)!

Μην ξεχνάμε πως στη Γαλλία ο παραπάνω φόρος ευθύνεται για τις μόλις 19 εταιρίες στοιχημάτων που πλέον δραστηριοποιούνται εκεί μετά από 3 χρόνια ρύθμισης της Γαλλικής αγοράς τυχερών παιγνίων.

Διαφήμιση και νομοθεσία διαδικτυακού στοιχήματος στην Ελλάδα

Παραδείγματα της επίδρασης της νομοθετικής ρύθμισης της αγοράς των τυχερών παιχνιδιών έχουμε και στην Ελλάδα. Πριν σχεδόν 2 χρόνια είδαμε να αφαιρούνται διαφημίσεις από Ελληνικά μέσα ενημέρωσης και ιστοσελίδες λόγω των κινδύνων διαφήμισης παράνομων εταιριών στοιχήματος, με τα ΜΜΕ να χάνουν χιλιάδες ευρώ από τα έσοδά τους, ενώ ένα μικρός πανικός επικράτησε και στα blogs που έσπευσαν να «μεταναστεύσουν».

Η Deloitte διαπιστώνει πως η φορολογία των GGR των εταιριών στοιχημάτων κατά 25% στην Ισπανία κρίνεται ως υψηλή. Άραγε πώς θα της φανεί το 30% όταν θα ανακοινωθούν τα αντίστοιχα αποτελέσματα της Ελληνικής αγοράς; Υποθέτοντας πως η αγορά ρυθμίστηκε με τη δημοσίευση της black list και τη φραγή των παράνομων ιστότοπων, απομένει περίπου ένα εννιάμηνο μέχρι να έχουμε τα αποτελέσματα των πρώτων 12 μηνών της ρυθμισμένης Ελληνικής αγοράς τυχερών παιγνίων.

Αν κι ο Οκτώβρης προμηνύεται «θερμός» με την οριστικοποίηση της πώλησης του 33% του ΟΠΑΠ και με μια φημολογούμενη κατάργηση των 24 προσωρινών αδειών των νόμιμων εταιριών στοιχημάτων να αιωρείται στα πηγαδάκια των διαδικτυακών συζητήσεων.

Avatar photo

Ο Jim συνηθίζει να μετράει φύλλα στο Blackjack, να παίζει στοίχημα και πόκερ, αλλά και να επενδύει στις χρηματιστηριακές αγορές του κόσμου.